Satun deel 2

Sa wat die khrap,

Ik ben ondertussen anderhalve week in Thailand en begin al een beetje te wennen hier in het oosten. De taal blijft lastig, maar ik pik toch wel wat woorden op die me goed van pas komen. De tahi vinden het ook geweldig als je wat thai kent en proberen mij het daarom ook telkens te leren. Dit leidt vaak tot grappige situaties, omdat ze zelf vaak geen engels spreken en het dus met gebarentaal moeten uitleggen. Er wordt altijd gezegd dat Thailand het land van de glimlach is en daar ben ik het helemaal mee eens. De vriendelijk en gastvrijheid is hier ook echt super. Gister nog bij vrienden van Lek geweest, ze zorgden dat mijn bierglas nooit leeg was en zetten meteen allerlei soorten eten voor ons neer, die we allemaal absoluut moesten proberen. Ondertussen waarschuwde ze ons dat het allemaal heel heet kon zijn, maar gelukkig kan ik dat goed hebben, dus tot nu toe geen probleem al ga ik vanavond met mijn pa nog naar een restaurant die echt heet eten schijnt te hebben dat je bek uitbrandt, dus ik zal het nog zien.

Vrijdag naar Miulks shipyard geweest. Dit is geen werf zoals je zou verwachten. De werf, waar longtailboten van 6 meter worden gebouwd , ligt onder een brug, waaronder ik zelfs nog niet bijna kon staan. Jammer genoeg heb ik nog geen foto van de schepenbouwer kunnen maken aan het werk.

Maandag ben ik naar Lek zijn sinasappelplantage geweest. Waar hij mij uitlegde dat hij eigenlijk de enige was met een sinasappelplantage. hier in het zuiden van Thailand zijn de meeste plantages van rubberbomen (zie fotoboek). Bijna ieder huisje op het platteland heeft wel plakken rubber voor zijn huisje hangen en een rubberpers staan.

Hieronder is een typische thaise dorpsstraat, maar dan op een rustig tijdstip. Hier rijdt echt iedereen op een motor zoals mijn pa ook heeft. Ik vroeg me af hoe dit kon, aangezien ook mensen die weinig geld hebben toch een motortje hebben. Voor de thai is kopen op afbetaling echt de oplossing iedereen sluit hier een lening af voor zijn motor of auto. Dit lijkt een vrij goed systeem alleen het lijkt verder in niks op Nederland. Als je hier niet betaald weten ze je meestal niet te vinden. Het bevolkingsregister is niet zo sluitend als in Nederland. Een deel van de thai verdwijnt dus gewoon met hun motor als ze de lening niet meer kunnen aflossen. Dit wordt dan weer opgelost door regelmatig wegen af te zetten en te controleren bij ieder brommertje of ze wel betaald hebben. Hier reden wij een paar dagen geleden in maar als farang (buitenlander) mag je gewoon doorrijden. Oftewel aparte doingen hier in Thailand:)

Als bouwkundestudent vind ik het wel interessant om eens te kijken hoe het bouwen hier gaat. Een mooie gelegenheid deed zich voor. Hier woont ook een Nederlandse bouwvakker die zijn eigen huis aan het bouwen was, maar dan op een nederlandse manier met schoon metselwerk e.d. dat is dus totaal onbekend hier en dus voor de nodige problemen zorgt. Het lastige op de bouw scheen de thaise mentaliteit te zijn die zodra ze genoeg geld hadden er gewoon mee op hielden tot ze weer geld nodig hadden ook regen. In Nederland is alles gericht op praktisch werken. Hier ligt dat iets anders. Een voorbeeld; Er wordt gereedschap gekocht het liefst zo goedkoop mogelijk een hamer van 50 baht (ongeveer 1 euro), deze breekt dezelfde dag nog kapot en daarna wordt er 2 uur besteed aan het vinden van een lasser die er een stalen handvat aan kan lassen. Lekker omslachtig dus:)

Wel een leuke gelegenheid voor mij om hier wat thaise bouwkundigheid mee te krijgen.

Kortom ik vermaak me hier goed. Ik ga deze week nog hier de watervallen bekijken en dan in de loop van volgende week is het plan om naar malesie te gaan om een duikcursus te volgen. Jullie horen weer van me!

groeten uit Thailand,

Wessel

ps. heb ondertussen nog 3 soorten bier ontdekt :) (cheers, Leo en natuurlijk Heineken)

Reageren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd

Blijf op hoogte!

Wil je op de hoogte blijven van de belevenissen? Meld je aan voor de mailinglist

Eerdere reisverhalen

Reis blog, ook wel reis webblog genoemd, wordt mogelijk gemaakt door Around the Globe. "Ontmoetingsplek voor en door reizigers". Lees onze Disclaimer