Vietnam DEEL 2

Hey iedereen,

Ik was nog vergeten te vertellen dat ze nog geprobeerd hadden mij in Nha trang te beroven. Toen ik s'avonds in niet al te nuchtere staat op eerste kerstdag mijn weg terug probeerde te vinden naar mijn hotel (Dit hotel was in een donker steegje, ideale setting dus), probeerde een Vietnamees meisje met mij te flirten en mij vanalles aan te bieden, ik (scherp als ik ben) voelde al dat het niet helemaal in de haak was en toen haar 4 vriendinnen ook kwamen en probeerde mij aan te raken en ondertussen mijn zakken te rollen, maar ik wist mezelf net op tijd uit de voeten te maken in een sprintje naar mijn hotel, dus ik hoorde niet bij de grote groep mensen die in Nha trang bestolen was, 1-0 voor de grote mensen:)

Ik was dat nog ff vergeten, maar ik had dus ondertussen de bus gepakt van Hoi An naar Hue, waar ik een middag door heb gebracht rijdend met een motorbike door de stromende regen om de Tombe van een van de koningen van Vietnam te zien, een prachtig complex met een idylische binnenplaats.

Na een middag in Hue heb ik de bus gepakt naar Hanoi, waar ik na 12 uur in de bus, s'ochtends op oudjaarsdag aankwam. Vanaf Hanoi wilde ik twee dingen doen naar Sapa en naar Halong bay. Ik had nog maar zes dagen in Vietnam voordat ik naar Bangkok zou vliegen, dus moest ik kijken hoe lang ik daar naartoe kon gaan. Ik kwam in Hanoi in mijn eentje aan, was de mensen waar ik eerder mee gereist had weer tijdelijk kwijt (hadden meer tijd dan mij) en dus besloot ik om op oudjaarsdag de nachttrein te pakken naar Sapa. Ik dacht laat Nieuwjaar maar zitten dit jaar.

Mausoleum van Ho chin Minh, communistische leider die ook de Amerikanen eruit geschopt had.

Na dit besloten te hebben heb ik de dag rondgelopen door Hanoi en kwam ik uiteindelijk op een van de beercorners terecht. Dit was een kruispunt met op alle vier de hoeken kleine stoeltjes en bier voor 2000 dong (10 cent). Daar raakte ik weer in gesprek met andere reizigers en kwam ik weer wat mensen tegen waar ik eerder mee gereist had. Het werd zo gezellig dat ik me toch maar bedacht en mijn treinreis een dag uitstelde. Uiteindelijk had ik een super nieuwjaar met goedkoop bier bij de super gezellige beercorner, een countdown voor het nieuwjaar bij het meer met een heuse vuurpijl en alleen de buitenlanders (wij dus) die het echt begonnen te vieren. (in Vietnam hebben ze een kalender gebaseerd op de maan en hun nieuwjaar is pas februari, dus het was niet echt groot in Vietnam. Wij kwamen uiteindelijk in een Vietnamese disco waar het feest nog wel doorging totdat de zon weer opkwam. Het resultaat van deze avond was wel dat ik vergat dat ik uit moest checken om 12 uur s'middags en dus om 3 uur wakker werd en extra moest betalen voor mijn kamer, maar die paar uurtjes extra slaap waren het zeker waard:)

s'avonds op nieuwjaarsdag nam ik de bus naar Sapa waar ik een coupee deelde met twee Engelse jongens, waar ik de het meteen goed mee kon vinden en waar ik gelukkig ook mee in de groep bleek te zitten met mijn georganiseerde tour naar Sapa (heel gunstig, want ik had het idee dat ik bij een groep 65+ers uit Engeland ging belanden die in het zelfde busje naar het station zaten als mij. De eerste dag in Sapa hadden we een toch door de immense rijstvelden van Sapa. Plateau na Plateau na Plateau, allemaal trapsgewijs over de bergen zover je maar kan zien. Echt een geweldig uitzicht over de bergen! Ondertussen wordt je vergezeld door de mensen van de bergstammen die daar leven en werken op de rijstvelden en hun handgemaakte spullen verkochten aan toeristen, maar ook super vriendelijk waren als je niks kocht en zo liep je dus door de bergen vergezeld door soms wel een groep van 10 hilltribe kinderen en vrouwen, echt super leuk. Ik had in Hanoi een grote zak snoep gekocht en toen al die kinderen met ons mee liepen gaf ik er 1 een snoepje en het volgende moment was ik, als een soort van sinterklaas over snoep aan het uitdelen en was mijn snoep dan ook snel op:)

S'avonds verbeleven we bij een familie die hun huis beschikbaar stelde voor toeristen om daar te verblijven. Die avond brachten we door bij het kampvuur terwijl we happy water (zo noemen zij rijstwijn) dronken met onze gids en onze gastheer, wat leiden tot een lastige ochtend daarna bij de 2e tocht door de rijstvelden en een kijkje op de markt waar ze o.a. ook doden honden verkochten (ik zal jullie de details besparen). S'avonds pakte ik weer de nachttrein terug naar Hanoi. Hier kwam ik 5 uur s'ochtends aan en ik kon meteen de bus naar Halong Bay pakken om half 8. Deze bus was al besproken door mijn iralische vrienden, die ik in Nha trang ontmoet had. Onze georganiseerde trip naar Halong bay was echt super slecht geregeld met te weinig eten, teveel mensen op de boot en slechte gidsen, maar ondanks dat kon mijn humeur niet kapot, de omgeving was gewoon te mooi om niet blij te zijn, plus dat het gewoon grappig was om de hele trip belachelijk te maken zo van " wat zal er nu weer mis gaan". Halong bay is een uigestrekte Baai met honderden, misschien wel duizenen eilanden die als rotsen recht uit de zee oprijzen.

Het was ondertussen wel behoorlijk koud, dus zwemmen zat er niet meer in (ik kon eindelijk weer mijn fleecetrui aantrekken! Toch niet voor niks meegedragen!). De eerste dag sliepen we in een hotel, kamer compleet  met tv die maar 1 (vietnamese) zender die op 10 kanalen te bekijken was, maarja we moesten toch weer vroeg opstaan. S'ochtends hadden we korte trekking door de bergen van Halong Bay met een berggids (dit was wel een goeie gids en hij was super grappig, vandaar mijn kung fu foto's).

S'middags waren we nog een paar uur wezen kayakken van eiland naar eiland, waar ik zelf nog wat rotswanden beklommen heb. S'avonds sliepen we op de boot, dit was echt super relaxt waren het niet dat ik midden in de nacht wakker werd en dacht was is het bed toch nat. Dit bleek dus niet te zijn omdat ik in mijn bed gepist had, maar omdat het dak lekte, dus heb ik de nacht doorgebracht, zoveel mogelijk op het droge gedeelte van mijn bed, maar dit leiden niet echt tot veel slaap.

De volgende dag gingen we weer terug naar Hanoi. S`avonds ging ik naar het waterpoppentheater, de naam zegt het al een poppentheater op het water die ze met stokjes bewegen vanachter een gordijn. Het watertheater is echt grappig, je verstaat er niks van dus je hebt geen idee wat er gebeurd allemaal en allerlei poppetjes doen rare dingen, met maaiende armpjes en heen en weer schuddende hoofden echt hilarisch. Je hebt ook wel vette dingen zoals draken die soepel door het water bewegen en water spuwen en mannetjes die aan het vissen zijn en dan echt de (nep)vis vangen en ondertussen heb je natuurlijk de Vietnamese muziek op de achtergrond die de oosterse sfeer creeren met hun merkwaardige instrumenten. Na het waterpoppentheater had ik nog een afscheidsfeestje met de mensen waar ik mee gereist had in Vietnam en s'ochtends pakte ik het vliegtuig naar Bangkok, waar ik de beginnersfout maakte en mijn zwitsers zakmes moest inleveren dat ik in de verkeerde tas had gestopt en ik dus een potentiele terrorist werd;)  Ondertussen is casper hier in Thailand aangekomen om mij 3 weken te vergezellen naar zon, zee en strand op de thaise eilanden!!! Jullie horen het weer bedankt voor alle foto's en filmpjes die ik gekregen heb van nieuwjaar echt super!

Tot sprekens ik ben trouwens weer bereikbaar op mijn thaise nummer 0900 1522  0066831987181